БТР-82А
«Традиції – їхнє
всьо» - перше, що спадає на думку, коли бачиш черговий витвір козломордих,
призначений для транспортування піхоти. «Новітній» «аналоховнєт» БТР-82А,
взятий на озброєння 2011 р., за компонувальною схемою не відрізняється від
БТР-60, спроєктованого ще в середині минулого століття. Головна її риса –
кормове розташування двигуна. Вона диктувалась совєцькими людиноненависницькими
засадами проєктування бойових машин, коли захищеність силової установки
домінувала над зручністю і безпекою для екіпажу. В підсумку, десант мусив
спішуватись або через верхні люки, або через бічні, розташовані між другою і
третьою віссю чотиривісної машини. Бокові люки на БТР-80 мають збільшені
розміри, але все ж не є надто зручними. А ось при проєктуванні більшості зарубіжних
бронетранспортерів застосований людиноцентричний підхід: мотор знаходиться
спереду, а в кормовій стінці корпусу влаштовані дверцята, або й навіть рампа з
гідравлічним приводом. Завдяки цьому піхотинець у повному спорядженні може
легко і без проблем спішитись під захистом корпусу БТР. Найцікавіше, що у 2015
р. росіяни показали БТР-87 – глибоку переробку БТР-82А з двигуном, перенесеним
вперед і десантною рампою в кормі. Але... міністерство оброни шишкостану
відмовилось від закупівлі цих машин, продовжуючи купувати БТР-82А. А солдати? А
що солдати? Баби єщьо нарожают!
Власне, БТР-82А
став совєрідним паліативом, тимчасовим рішенням після провалу затії зі
створенням БТР-90 «Росток». БТР-82А – це, по суті, модифікація БТР-80 з
посиленим озброєнням: башта з 14,5-мм і 7,62-мм кулеметами замінена іншою, з
винесеною установкою 30-мм гармати і 7,62-мм кулемета. Схожий прийом свого часу
застосували й українські конструктори, створюючи БТР-3Е. Але бойовий модуль,
встановлений на українській машині, по-перше, має досконаліше прицільне
обладнання, а по-друге – крім гармати й кулемета він має ще й ПТРК «Бар’єр».
Броньовий захист
БТР-82А лишився на рівні попередника – тобто, теоретично він повинен захищати
від 14,5-мм куль в лобові проєкції і 7,62-мм – в бічній. Однак, як показує
бойовий досвід, цей захист гарантується далеко не завжди. На відміну від
сучасних зарубіжних БТР, у БТР-82А немає ні днища V-подібного профілю, ні амортизованих сидінь екіпажу і десанту – що мало б
знижувати вразливість при підриві на міні.
Поряд із БМП,
БТР-82А є основними засобами транспортування піхоти в орді рашкостану, яка
пішла навалою в Україну. Наші ж воїни успішно переробляють їх на металобрухт.
Станом на 23 квітня втрати м-скалів склали 123 БТР-82А, з них аж 40 стали
українськими трофеями.
Коментарі
Дописати коментар