"Орлан-10"
Сьогодні в нашій рубриці – черговий м-скальський безпілотник. Поговоримо про «Орлан-10» – наймасовіший апарат цього класу, який використовується армією лаптєстану. За деякими даними, в немитій виготовлили до півтори тисячі цих невеличких літачків.
Спроєктовали
«Орлан-10» в Санкт-Лєнінбурзі, на підприємстві «Спєциальний тєхналагічєскій
центр». Випробування БПЛА почались ще 2010 р., а з 2013 р. він експлуатується
збройними силами рашки.
«Орлан-10» має
розмах крила трохи більше трьох метрів і важить в спорядженому стані
Напевно, читачі
бачили не один знімок та відео зі збитими «Орланами»: пластикова пляшка як
паливний бак, цивільна фотокамера, примітивний навігаційний пристрій... Чому
такі рішення застосовані у військовому апараті? Виявляється, так було задумано:
конструктори «Орлана-10» навмисне орієнтувались на використання доступних на
ринку цивільних комплектуючих, щоб здешевити БПЛА. З початком агресії проти
України в 2014 р. такий підхід дозволив ще й уникнути перебоїв з постачанням
імпортних комплектуючих. Ми вже розповідали про французькі тепловізори, які
встановлюються на «Орланах». А двигуни, наприклад, – японського виробництва,
причому міністерство оборони рашки серед покупців цих виробів не значиться.
Тобто, двигуни закуповуються через цивільних дилерів.
Як позначається
використання цивільних комплектуючих на характеристиках «Орлана-10». З одного
боку, це суттєво здешевлює апарат. За американськими оцінками, закупівельна
вартість одного БПЛА (з урахуванням наземного обладнання і підготовки
операторів) становить 87-120 тисяч доларів. З іншого – знижує його практичні характеристики.
Скажімо, теоретично стеля «Орлана-10» сягає
І ще один нюанс
треба взяти до уваги – обмежений ресурс. М-скалі про це пишуть неохоче, але
проскакувала інформація, наче «Орлан-10» розрахований лише на 10-12 польотів.
«Орлан-10» добре
знайомий нашим воїнам – перший БПЛА цього типу вони збили над Донбасом ще 28
травня 2014 р. А 13 жовтня 2018-го над Лисичанськом такий безпілотник був
збитий українським вертольотом Мі-24П. Це стало першою повітряною перемогою
сучасної української військової авіації.
За три місяці
війни свинособаки втратили майже півтисячі БПЛА різних типів. Переважна
більшість з них – це саме «Орлан-10». В деякі дні кількість знищених
безпілотників цього типу сягає десятка. Чи можуть м-скалі компенсувати ці
втрати? Річна продуктивність підприємства з виробництва «Орланів» становить
200-300 виробів. Тобто, втрати поточною продукцією не покриваються, і
козломордим доводиться вдаватись до резервів – наприклад, забирати «Орлани-10»
з міністєрства по чрєзвичайним сітуаціям. Ну, і звичайно, головне завдання для
нашої дипломатії – добитись щільної блокади постачання на рашку виробів
подвійного призначення. Це дозволить якщо не повністю ліквідувати, то суттєво
обмежити виробництво «Орланів».
Коментарі
Дописати коментар