Гусенична вантажівка для української артилерії
19 вересня уряд Норвегії повідомив, що планує передати
Україні 51 транспортер NM199. Що ж це за машини і чим вони можуть бути корисні?
Перш за все треба відзначити, що NM199 – це норвезьке позначення американської машини М548. Якщо коротко – це гусенична
вантажівка на шасі бронетранспортера М113. На відміну від нього, М548
неброньована і не може плавати. Ходова ж частина повністю аналогічна М113,
однаковою є і силова установка: шестициліндровий двотактний дизель «Дженерал
Моторз» 6V53 потужністю 210 к.с. і триступінчата автоматична трансмісія «Аллісон»
ТХ-100-1. На варіанті М548А3 встановлений потужніший двигун 6V53Т (275 к.с.) і чотириступінчата
трансмісія Х-200-4, а також новий механізм повороту. За цими показниками М548А3
відповідає бронетранспортерові М113А3. У варіант М548А3 транспортери
модернізувались з 1994 р. Однак норвезькі NM199 відповідають старішій версії М548А1 (відповідають БТР М113А2).
М548 має корпус, виготовлений з алюмінієвого сплаву, в
передній частині якого знаходиться чотиримісна кабіна. Над нею може
встановлюватись турель для 12,7-мм кулемета М2НВ. Вантажопідйомність машини – 5
тонн.
Первісним призначенням М548 була доставка боєприпасів для
важких САУ і перевезення їхніх обслуг. Річ у тім, що 175-мм самохідна гармата
М107 і 203,2-мм самохідна гаубиця М110 мали дуже обмежений возимий боєкомплект –
лише два(!) снаряди, а в похідному положенні на них розташовувались тільки два
члени обслуги (механік-водій і командир). Решту ж транспортували М548. Згодом транспортери
пристосували для багатьох інших завдань. Наприклад, М548 використовувався як
шасі зенітно-ракетних комплексів малої дальності «Чапарел» (США) і «Рапіра»
(Велика Британія) та середньої дальності «Хок» (США). У В'єтнамі досі
використовуються САУ на базі трофейних М548, озброєні трофейними ж 105-мм
гаубицями М101А1.
Норвегія отримала 136 транспортерів М548 (NM199), 21 з яких переобладнали в ремонтно-евакуаційні машини NM84. NM199 використовувались, головно, в підрозділах артилерії для доставки
боєприпасів до 155-мм САУ М109. Норвезькі транспортери (принаймні, частина з
них) були обладнані гідравлічними маніпуляторами, які суттєво пришвидшують і
полегшують вантажні операції. Для заміни NM199 у 2021 р. Норвегія замовила 44 транспортери ACSV G5 (чергова
варіація на базі М113, створена німецькою фірмою «Фленсбургер Фарцойгбау»).
Для чого ми зможемо використати півсотні NM199? Найбільш очевидне застосування – транспортери боєприпасів для
артилерії. Машина, яка прохідністю не поступається гусеничній САУ, буде
надзвичайно корисною під час осінньо-зимової кампанії. Можливі й інші варіанти
застосування, але використання в артилерії – на мій погляд, найбільш очевидне і
корисне.
Чи можна сподіватись на збільшення поставок М548 для ЗС
України? Так. Близько двох сотень таких машин досі експлуатує італійська армія,
є вони і в Іспанії, Канаді, Великій Британії та низці інших країн, не кажучи
вже про США. Не скрізь М548 лишаються в строю, але на складах можна пошукати.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас
зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар