Стрідсбат 90
Сьогоднішні новини про
черговий пакет військової допомоги від Швеції змусили, я впевнений, швидше забитись
серця багатьох українських шанувальників продукції шведського
військово-промислового комплексу. Ні, в ньому ще не «Гріпени», але інший
культовий продукт їхнього ВПК – катери «Стрідсбат 90». Вони цілком заслуговують
детальнішої розповіді.
Створення цих катерів
зумовлене особливостями шведського узбережжя – численними острівцями і
протоками, які роблять його протидесантну оборону справою доволі складною і специфічною,
яка вимагає особливих підходів. Тому в складі шведської берегової артилерії
існували спеціяльні амфібійні підрозділи – ну, це як наші механізовані частини,
тільки з катерами замість бронетранспортерів. У 2000 р. берегова артилерія взагалі
була реорганізована в Амфібійний корпус – з акцентом не на стаціонарну оборону,
а на маневрені дії. Основу ж його катерного складу становлять саме «Стрідсбати
90» - «бойові катери зразка 1990-го року».
Історія «Стрідсбату
90», відомого також під комерційною назвою СВ90, сягає другої половини 1980-х
рр., коли шведським амфібйникам знадобилась заміна для своїх старих катерів.
Переможцем в конкурсі у 1988 р. стала фірма «Докставарвет», яка наступного року
виготовила два прототипи катера. У 1990 р. міністерство оборони Швеції замовило
одразу 120(!) таких катерів, а у 2002-му – ще 27 у варіанті з посиленим
балістичним захистом і системою захисту від зброї масового ураження
(фільтровентиляційна установка і система наддуву внутрішніх приміщень). А далі
ці катери розійшлись по світу, як гарячі пиріжки. 20 купила Норвегія, 40 (і
ліцензію) – Мексика, Греція, Малайзія, Перу... Навіть США у 2007 р. замовили
такі катери для своїх експедиційних річкових підрозділів. У 2013 р. кілька СВ90
придбала російська федеральна служба ахрани – для охорони дачі хуйла в Сочі. З
2015 р. такі катери випускаються за ліцензією в рф – вони відомі як тип «Раптор»
(проєкт 03160), і про них я вже колись розповідав.
Отже, що ж таке «Стрідсбат
90»? Це швидкісний (розганяється до 40 вузлів, по сухопутному це 74 км/год)
алюмінієвий катер завдовжки майже 16 м. Повна водотоннажність становиль 20,5 т.
Силова установка – пара восьмициліндрових дизелів «Сканія» потужністю по 625
к.с. з приводом на водомети «КаМеВа». Катер винятково маневрений і динамічний –
наприклад, гальмівна дистанція з повного ходу до повного стопу становить лише
2,5 довжини корпусу (40 м). Екіпаж складається з трьох осіб, а крім того, катер
може перевозити два десятки десантників або кілька тонн вантажу. Типове
озброєння – три 12,7-мм кулемети і 40-мм автоматичний гранатомет. На прототипах
випробовувалось оригінальне озброєння: встановлена на турелі 30-мм авіаційна
автоматична гармата «Аден» (знімались зі списаних винищувачів «Дракен»), але в
серію цей варіант не пішов. Крім того, катер може ставити морські міни і навіть
застосовувати глибинні бомби проти субмарин.
Для чого «Стрідсбати 90» Україні? Зізнаюсь, ще напередодні повномасштабного
вторгнення я належав до скептиків, вважаючи, що в сучасних умовах малі річкові/прибережні
катери стануть легкою здобиччю вертольотів. Але досвід застосування таких катерів,
зокрема, в пониззі Дніпра, схоже, перекреслює мій секптицизм. Так що
український Brown Water Navy отримає у вигляді «Стрідсбатів
90» (і двох десятків менших «Групбатів» - «катерів на відділення») дуже доречне
підсилення.
Оновлення від 24.06.2024
Шановні читачі,
якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар