Довідник: Як-52
Двомісний одномоторний поршневий навчально-тренувальний
моноплан цілком металевої конструкції, створений в ДКБ А.С. Яковлєва на базі
одномісного пілотажного літака Як-50. Від останнього Як-52 відрізнявся
двомісною тандемною кабіною і зміненим шасі з носовим колесом замість
хвостового. Шасі ховається в польоті, але не повністю – носове і основні колеса
притискаються до фюзеляжу. Таке рішення збільшує шанси на безпечне приземлення,
якщо шасі не вдалось випустити. Силова установка – 9-циліндровий радіальний
поршневий двигун М-14П потужністю 360 к.с.
Прототип Як-52 вперше піднявся в повітря 1976 р.,
а з 1979 р. почався серійний випуск. Здіснювався він не в СРСР, а в Румунії, на
підприємстві Întreprinderea de Avioane Bacău (нині Aerostar) в Бакеу. В
Румунії літак позначався Iak-52. До 1998 р. виготовили близько 1800 екземплярів. Під
кінець випуску з’явились «вестернізовані» варіанти Iak-52W та Iak-52TW. Вони мали західну
авіоніку, збільшений запас палива, могли комплектуватись двигунами М-14П або
М-14Х, а у варіанті Iak-52TW ще й було перероблене шасі (за схемою з хвостовим
колесом). Литовська фірма Termikas переробляє Як-52 у варіант Iak-52TD (з потужнішим
двигуном М-14ПК, зміненою паливною системою та іншими удосконаленнями). З 2003
р. в РФ здійснюється модернізація Як-52 до рівня Як-52М з встановленням двигуна
М-14Х з новим гвинтом, оновленням обладнання, заміною ліхтаря кабіни та ін.
З урахуванням досвіду війни в Афганістані, яка
показала потребу в літаках-штурмовиках, в 1983 р. в ініціативному порядку був
створений прототип Як-52Б, озброєний двома 32-зарядними блоками УБ-32 для 57-мм
НАР С-5. Однак військових такий варіант не зацікавив.
Як-52 первісно не призначався для військової авіації
– в СРСР підготовка майбутніх пілотів в авіаційних училищах здійснювалась одразу
на реактивних літаках. Ці машини надходили в парамілітарну організацію ДТСААФ.
Натомість в низці країн Як-52 використовувались (а подекуди використовуються й
досі) в повітряних силах для початкової льотної підготовки. Наприкінці 2023 р. 12
Iak-52 продовжували службу в ПС Румунії, 10 Як-52 – у Вірменії, 30 – у В’єтнамі.
Раніше такі літаки використовувались військовою авіацією Болгарії, Угорщини, Латвії,
Грузії, Туркменистану.
В Україні літаки
Як-52 використовуються Товариством сприяння оборони України та Цивільним
повітряним патрулем. З 2024 р. відзначається їхнє використання в якості
мисливців за дронами. При цьому літак не несе вбудованого озброєння, а вогонь
ведеться другим членом екіпажу з задньої кабіни. Перший підтверджений факт
знищення БпЛА (типу «Орлан-10») екіпажем Як-52 був зафіксований 27 квітня 2024
р.
Характеристики |
Як-52 |
Розмах крила, м |
9,30 |
Довжина літака, м |
7,75 |
Висота літака, м |
2,70 |
Площа крила, кв. м |
15 |
Тип двигуна |
М-14П |
Потужність двигуна, к.с. |
360 |
Маса, кг: - порожнього літака - максимальна злітна |
1035 1315 |
Швидкість, км/год: - максимальна - крейсерська |
270 230 |
Дальність польоту, км |
465 |
Практична стеля, м |
4000 |
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
5 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар