БАЗ-69501 в українській морській піхоті
Кілька днів тому з’явилось відео з дуже цікавим
автомобілем – чотиривісною вантажівкою БАЗ-69501, яка використовується одним з
підрозділів нашої морської піхоти. Машина ця належить до родини «Вощіна», яка
розроблялась конструкторським бюро Брянського автозаводу з 1971 року для заміни
машин родини ЗіЛ-135.
Машини, що входили до родини, до середини 1990-х років
випускалися в кількох сухопутних і плаваючих модифікаціях різного призначення.
Вони перевищували ЗіЛ-135 за потужністю (400 – 420 к.с.), вантажопідйомністю
(12 – 17 т), прохідністю, швидкохідностю, економічністю та загальною ефективністю.
Всі автомобілі отримали зближені передні та задні пари ведучих односкатних
коліс (чотири передні колеса – керовані), а також незалежну важільно-торсійну
підвіску всіх коліс, але «легендарна» бортова схема трансмісії, «успадкована»
від ЗіЛ-135, була збережена.
Варіант БАЗ-69501 розроблявся з 1985 року і був взятий на
озброєння 1989-го. Він позиціонувався як модернізоване багатоцільове спеціальне
шасі для монтажу важкого обладнання, озброєння та військової техніки масою до
14 т, призначене для заміни попередньої моделі 6950. Найважливішою технічною причиною
його створення були суттєві недоліки танкового двигуна УТД-25, встановленого на
попередніх моделях «Вощіни» (низький моторесурс, погана пристосованість до
роботи при знижених температурах тощо), а також поява порівняно недорогих та
надійних автомобільних дизелів КамАЗ масового виготовлення.
Силова установка БАЗ-69501 – це дві паралельні системи
приводу від серійних вантажівок КамАЗ-5320 із пристроями синхронізованого
керування, доповнені двома кінцевими ланцюжками бортових передач. Кожна з них
включає дизельний двигун КамАЗ-740 V8 (10,85 л, 210 к.с.) з передпусковим
підігрівачем та електростартерним запуском, сухе дводискове зчеплення,
механічну синхронізовану 5-ступінчасту коробку передач КамАЗ-14, двоступінчасту
роздавальну коробку з блокованим диференціалом і дві одноступінчасті коробки
відбору потужності (на 35 і 82 к.с.). Кабіна – склопластикова. На шосе машина
може розвинути швидкість до 70 км/год. Експлуатаційна витрата палива становить
від 80 до л на 100 км.
Обсяг випуску БАЗ-69501 виявився крихітним. На цьому шасі
випускались пункти управління бригад ППО С-300 і «Бук», пророблялись ПУ і ТЗМ
комплексу «Іскандер» (першого, ще без літери «М»), РСЗВ «Ураган-1», ПУ і ТЗМ
комплексу БпЛА «Пчєла-1» та ін. Виробництво БАЗ-69501 завершилось у 1993 р.
Тепер головна інтрига – звідки в наших морських
піхотинців взявся БАЗ-69501? Думаю, це не трофей. Швидше за все, ця машина
лишалась в Україні десь на базі зберігання ще з совєцьких часів, а тепер її
привели в робочий стан – і успішно використовують.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар