Перший політ "Гепарда"
Сьогодні вперше піднявся в повітря прототип
багатоцільового військового гелікоптера Airbus H160M Guépard, створеного
для ЗС Франції за програмою HIL (Hélicoptère Interarmées Léger – легкий міжвидовий гелікоптер). Сама програма – це цікавий приклад
закупівель «з полиці», тобто адаптації під військові потреби готової цивільної
конструкції, в цьому випадку – гелікоптера Н160.
Н160 – це гелікоптер умовно «напівсередньої вагової
категорії». Років 40-50 тому його однозначно віднесли б до середніх, однак
зараз він класифікується як легкий. Конструкція його розвинулась з
дослідницької програми Х4, започаткованої 2011 р. Новий гелікоптер у виробничій
програмі «Ербаса» мав зайняти місце SA365 (і його
подальшого розвитку – ЕС155), на ринку ж він позиціонувався як «убивця AW139» - дуже успішного «напівсереднього» гелікоптера концерну Agusta Westland (нині Leonardo).
Основними покупцями нової машини мали стати клієнти з сектора, який
позначають терміном offshore (обслуговування
морських промислових об’єктів, зокрема бурових платформ та суден, що їх
обслуговують), служби охорони правопорядку (наприклад, поліція), корпоративні
клієнти, військові, служби медичної евакуації.
У машині застосовано низку конструктивних рішень, які раніше не використовувалися
в моделях Airbus, зокрема нову безшарнірну головку несучого гвинта Speriflex і п’ятилопатевий
несучиий гвинт, ефективність якого підвищено завдяки біпланному горизонтальному оперенню та новим лопатям Blue Edge. Ці зміни дозволили збільшити
вантажопідйомність машини на 100 кг і суттєво знизити рівень шуму, що
створюється. Завдяки біпланному горизонтальному оперенню гелікоптер краще керується під час
польоту на малих швидкостях.
Авіоніка цивільної версії гелікоптера базується на системі Helionix,
розробленій компанією Airbus. Машина має шасі, що ховається в польоті – завдяки
цьому зменшується аеродинамічний опір конструкції і знижується витрата палива.
На відміну від стандартної гідравлічної системи прибирання шасі, у H160
використано електричну систему.
H160 оснащений хвостовим гвинтом типу фенестрон, відомим за попередніми
конструкціями Airbus. Його діаметр становить 1,2 м, що робить його найбільшим гвинтом
такого типу серед усіх гелікоптерів, на яких застосовували це рішення до появи
H160. Фенестрон встановлений під кутом до горизонтальної площини, що дозволяє
йому створювати додаткову підіймальну силу.
Початкові плани виробника передбачали використання електродистанційної системи
керування, однак через низький інтерес замовників до такого рішення та
відсутність істотної економії ваги після його впровадження, від неї вирішили
відмовитися.
Н160 обладнаний двома турбовальними двигунами Safran Arrano 1A потужністю по 1280 к.с. Його максимальна злітна маса становить 6050 кг,
вантажопідйомність – 2000 кг, місткість – до 14 чол. (включаючи одного-двох
пілотів). Запас палива сягає 1120 кг, чого вистачає на 4,5 години польоту.
Крейсерська швидкість гелікоптера – 255 км/год.
Перший прототип цивільного Н160 почав випробування в
польоті десять років тому – 12 червня 2015 р. Сертифікат типу машина отримала 1
липня 2020 р. З 2021 р. гелікоптер експлуатується низкою цивільних фірм.
В березні 2017 р. мілітаризований варіант H160M Guépard обрали для програми HIL. Вона передбачала придбання
160-190 однотипних машин, які мали замінити 420 гелікоптерів старих типів
(«Газель», «Пума» і «Феннек» в армійській авіації, «Пума» і «Феннек» в ПС та
«Алуетт ІІІ», «Дофін» і «Пантера» у ВМС). Остаточне замовлення було оформлене в
грудні 2021 р. Воно передбачає закупівлю 169 гелікоптерів Н160М: 80 для
сухопутних військ, 49 для ВМС і 40 для ПС.
Військовий варіант має перепроєктовану для розміщення оптоелектронних
головок носову частину фюзеляжу. Інші особливості порівняно з цивільною версією
– фільтри на повітрозабірниках двигунів, спрямовані вгору вихлопні сопла з
розсіювачами, спеціальний ніж для перерізання дротів/тросів над кабіною,
посилене шасі. Передбачена можливість транспортування вантажів на підвісці під
фюзеляжем. Версія, призначена для ВМС, матиме нове антикорозійне покриття, а
також систему допомоги під час посадки на палубу та гарпун для фіксації
гелікоптера на сітці гелікоптерного майданчика.
Авіоніка машини базується на системі FlytX компанії Thales.
Система створена на основі попередньої архітектури Avionics 2020, вперше представленої виробником у 2013 р.
Міністерство оборони Франції стало першим замовником FlytX. Пілоти військової
версії мають у своєму розпорядженні три великі багатофункціональні кольорові
сенсорні екрани.
Спільними для всіх військових версій є системи самозахисту й зв’язку.
Гелікоптери, незалежно від виду ЗС, можуть нести озброєння. Воно
розміщуватиметься зовні на спеціальних пілонах. До складу озброєння можуть входити
легкі протикорабельні ракети MBDA
Anti-Navire Léger (ANL), стрілецькі контейнери FN HMP400 з кулеметами калібру 12,7 мм FN M3P і боєкомплектом 400 набоїв, 12-зарядні пускові установки
70-мм ракет (як некерованих, так і з лазерним наведенням), а також кулемети MAG58 калібру 7,62 мм у бічних вікнах
фюзеляжу.
H160M має модульну конструкцію, що
дозволить швидко конфігурувати машину відповідно до виконуваного завдання і так
само швидко змінювати її оснащення у разі зміни задачі.
До традиційних функцій легких гелікоптерів – пошуково-рятувальні операції,
перевезення людей і вантажів, аеромедична евакуація – в морському варіанті
додається ще боротьба з малими надводними цілями, а Н160М повітряних сил
виконуватимуть ще й функцію боротьби з БпЛА.
Програма HIL реалізується зі значним
відставанням від графіка, викликаним низкою причин (у тому числі є епідемією COVID-19 – хтось ще її пам’ятає?...). Тож ВМС Франції, які найбільш гостро
потребували нових гелікоптерів, у 2022 р. як тимчасовий захід орендували шість
цивільних Н160.
Сьогоднішній політ – це лише початок випробувань Н160М, в
яких має взяти участь три прототипи (два літаючих і один для наземних статичних
випробувань). Тож у бойові частини «Гепард» потрапить лише роки за два. Не
такою вже й простою справою виявилась адаптація цивільного гелікоптера під
військові завдання...
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар