Знай свого ворога: ВПС і війська ППО Білорусі


Оновлено 24.09.2024
 
Влітку 1992 р. на базі 26-ї повітряної армії ВПС СРСР було сформоване командування ВПС Республіки Білорусь, а на базі управління ППО Білоруського військового округу і 2-ї окремої армії ППО - командування Військ ППО Республіки Білорусь. У 2001 р. ці два види збройних сил об'єднали у ВПС і війська ППО.

Так само, як і в Україні, в Білорусі ВПС і війська ППО формувались на базі колишніх радянських частин. Однак на відміну від України, білоруські власті не претендували на стратегічну авіацію - частини з літаками Ту-22 і Ту-22М перейшли під російську юрисдикцію і поступово були передислоковані на територію РФ. Та й без того Білорусь успадкувала надзвичайно потужну авіацію: три бомбардувальні полки Су-24/24М, три штурмові з Су-25, винишувачі, розвідники, літаки РЕБ... Невелика і небагата країна не могла утримувати таку армаду. Скажімо, в 2010 р. в строю залишалось тільки 23 Су-24М і 12 Су-24МР, але у 2012 р. їх остаточно списали, причому частину бомбардувальників продали аж у Судан. З приблизно півсотні МіГ-25 в 1999 р. в строю лишались тільки 13 машин, але й їх невдовзі списали. Також списали винищувачі-бомбардувальники МіГ-27 і Су-17, літаки РЕБ Як-28ПП і МіГ-25БМ... Довший час білоруси намагались зберегти в строю Су-27. Вони мали 23 Су-27П і 5 Су-27УБ, але в 1998 р. три Су-27П продали в Анголу, а у 2001 р. - один у Великобританію. Білоруські фахівці розробили власний варіант модернізації, який передбачає оновлення обчислювального обладнання і програмного забезпечення. Після модернізації літак отримав змогу застосовувати керовану зброю класу «повітря-поверхня». За цією програмою модернізували чотири двомісних літаки ВПС Білорусі, які отримали позначення Су-27УБМ1. Один з модернізованих літаків розбився 30 серпня 2009 р. під час авіашоу в Польщі. У грудні 2012 р. білоруські Су-27 були виведені з бойового складу у зв’язку з вичерпанням міжремонтного ресурсу і відсутністю коштів для модернізації літаків. Зараз на консервації залишається 21 винищувач (17 одно- і чотири двомісних).

Зараз з пострадянського спадку в складі ВПС Білорусі лишились літаки тільки двох типів - винищувачі МіГ-29 і штурмовики Су-25. Перші з них знаходяться на озброєнні 61-ї винищувальної авіабази в Барановичах (Брестська обл.). Вона експлуатує 28 одномісних МіГ-29 і 6 двомісних МіГ-29УБ.  13 літаків з 2004 р. модернізували до рівня МіГ-29БМ. Цей варіант передбачає модернізацію РЛС, встановлення удосконаленої навігаційної системи та низку інших нововведень. МіГ-29БМ отримав здатність використовувати КР класу "повітря-повітря" Р-77 з активною радіолокаційною ГСН, а також керовану зброю класу "повітря-поверхня".

Штурмовиків Су-25 Білорусь отримала аж 93, але вже з середини 90-х років почала інтенсивно розпродувати їх за кордон. У 2016 р. на озброєнні 116-ї штурмової авіабази (Ліда, Гродненська обл.) лишалось тільки 12 літаків (у тому числі 2 Су-25УБ). Зараз же зустрічаються цифри 22 машини - можливо, білоруси ввели в стрій кілька Су-25, які були на консервації (вважається, що на зберіганні лишалось десь два десятки штурмовиків).

У 2017 р. Білорусь замовила в Росії 12 винищувачів Су-30СМ. Передбачалось, що літаки надходитимуть по одній ланці на рік у 2018-2020 рр. Однак програма виконується з великим запізненням. Перша (і наразі єдина) четвірка Су-30СМ прибула в Барановичі в листопаді 2019 р. Постачанні другої ланки було заплановане аж на жовтень 2022 р., однак було відкладене. Тепер білоруси очікують, що другу четвірку Су-30СМ вдасться отримати на початку 2025 р.

На території Білорусі за радянських часів не було жодного авіаційного навчального закладу, тож начальних літаків їй не дісталось. Тільки 2005 р. в Україні купили 10 вживаних літаків L-39C. Вони надійшли у 206-й центр підготовки льотного складу, утворений на аеродромі Ліда. На L-39C виступала і пілотажна група "Белая Русь". В листопаді 2014 р. цей центр включили до складу 116-ї авіабази. А в 2015-2017 рр. 116-та авіабаза отримала 12 нових навчально-бойових літаків російського виробництва Як-130. Один з них розбився у травні 2021 р., обидва члени екіпажу загинули. Крім звичних навчальних завдань, екіпажі білоруських Як-130 несуть чергування в системі ППО (озброєні ракетами Р-73), а також відпрацьовують завдання нанесення ударів по наземних цілях (у тому числі з використанням керованих авіабомб КАБ-500Кр). У 2019 р. був підписаний контракт на обладнання Як-130 комплексами самооборони "Талісман" білоруського виробництва, але на якій стадії реалізації він перебуває - невідомо.

Підсумуємо, що ж має Білорусь з бойової авіації. 61-ша авіабаза - 38 літаків (34 МіГ-29/БМ/УБ, 4 Су-30СМ). 116-та авіабаза - 23 (33?) літаки, у тому числі 12(22?) Су-25 і 11 Як-130, L-39C не рахуємо. Тобто, в сумі це - приблизний еквівалент двох російських авіаполків. Звісно, не можна виключати можливості повернення в стрій частини законсервованих Су-25 і Су-27, але цей процес, по-перше, потребуватиме часу, а по-друге - невідомо, чи для них знайдеться достатня кількість кваліфікованих пілотів. Середній наліт у ВПС Білорусі навіть менший, ніж в Росії, і становить 70-75 годин на рік на одного пілота. 

Тепер щодо вертольотів і транспортної авіації. Тут, як і у випадку з бойовими літаками, Білорусь отримала величезний спадок від СРСР, але змушена була його швидко скоротити через брак можливості утримувати. Скажімо, самих лише Мі-24 було отримано 99 (82 Мі-24В/П, 9 Мі-24К і 8 Мі-24Р). Служили вони, головним чином, у 276-му і 181-му полках. Після проголошення незалежності обидва полки увійшли до ВПС Білорусі і були реорганізовані у вертолітні бази, зберігши номери. Надлишок Мі-24 поступово продавався (упродовж 1996-2018 рр. за кордон, головним чином, до Африки, продали щонайменше 35 білоруських Мі-24). У 2002 р. 276-ту базу розформували, а усі Мі-24, які ще лишались в строю, зосередили у складі 181-ї бази в Пружанах (Брестська обл.). 2015 р. розформували і її. Відтоді усі білоруські вертольоти разом з транспортними літаками зосереджені в складі 50-ї мішаної авіабази (Мачулищі під Мінськом). Її 1-ша ескадрилья укомплектована транспортними літаками, 2-га - вертольотами Мі-8 і 3-тя - Мі-24.

В складі 1-ї ескадрильї зараз знаходиться два Іл-76 і чотири Ан-26 - усі далеко не нові. А ось парк 2-ї ескадрильї суттєво оновився - у 2016-2017 рр. вона отримала 12 Мі-8МТВ-5 російського виробництва. Крім того, в строю знаходиться 8 старіших Мі-8 з радянського спадку і від 2 до 6 Мі-26 (щоправда, останні - не факт, що у льотному стані).

Мі-24 формально числиться під три десятки, але в строю 3-ї ескадрильї у 2022 р. знаходилося лише 12, решта були законсервовані. Модернізації білоруські Мі-24 не проходили, хоч у 2014 р. випробовувався Мі-24Р з українськими двигунами ТВ3-117ВМА-СБМ1В-02. З того ж часу обговорювалось питання закупівлі нових Мі-35М, але контракт на чотири таких вертольоти підписали лише в серпні 2020-го. Вони були поставлені аж у серпні 2023 р. З того часу замовили ще вісім Мі-35М. Чотири з них надійшли у квітні 2024 р., а ще чотири планується отримати на початку 2025 р.

Щодо зенітних ракетних комплексів. Тут ситуація дещо краща, ніж з авіацією. Білорусь має 16 дивізіонів ЗРК С-300ПС і С-300В, з них 8 дивізіонів С-300ПС надійшли з Росії в 2006-2016 рр. Білоруси розрахувались за них поставками шасі для МБР "Тополь". Ці дивізіони розподілені так:

- 1-й ЗРП (Гродно) - 2 дивізіони С-300ПС;

- 15-та ЗРБр (Фаніополь Мінської обл.) - 5 дивізіонів С-300ПТ;

- 115-й ЗРП (Брест) - 2 дивізіони С-300ПС;

- 825-й ЗРП (Полоцьк Вітебської обл.) - 4 дивізіони С-300ПС;

- 147-ма ЗРБр (Бобруйськ) - 3 дивізіони С-300В.

Ще дві бригади - 56-та у Слуцьку Мінської обл. і 120-та в Барановичах Брестської - мають по два дивізіони ЗРК "Бук-М1". Демонструвався на виставках і удосконалений ЗРК "Бук-М3БК" на чотиривісному колісному шасі мінського виробництва, але даних про надходження його на озброєння нема.

1146-й ЗРП, сформований у 2017 р., має 5 батарей (по 4 ПУ) ЗРК "Тор-М2К" (на тривісних мінських шасі). Він дислокований в Островці Гродненської обл. Нарешті, в складі Сухопутних військ є дві бригади (62-га в Гродно і 740-ва в Борисові) з ЗРК "Оса-АКМ" (в кожній - три дивізіони по 12 ПУ), але вони кадровані. 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"