Венесуела: комунопопулісти і флот

 

Поки фрегат General Sounlette ріжуть на брухт, Mariscal Sucre затонув, чекаючи своєї черги...

Військово-морські сили Венесуели переживали свої золоті часи в першій половині 80-х роів минулого століття. Тоді їхній склад поповнився шістьма фрегатами типу Lupo, збудованими в Італії. Вони на кілька десятиліть склали основу ВМС країни. Тоді ж флот отримав і чотири танкодесантних кораблі, куплені в Республіці Корея (про них ми вже розповідали). Цікаво, що і Повітряні сили в той час отримали суттєве посилення у вигляді двох дюжин F-16A/B – тодішні уряди країни розумно розпоряджались нафтодоларами. Однак після приходу до влади комунопопулістів ситуація суттєво змінилась.

 

У 1998-2002 рр. два перші фрегати (F-21 Mariscal Sucre i F-22 Almirante Brion) пройшли капремонт і модернізацію в США. Решту чотири кораблі планувалось модернізувати у Венесуелі, на корабельні Dianca. Але США ввели ембарго, і виявилось, що без американських технологій неможливо не те що модернізувати фрегати, але бодай утримувати їх в належному технічному стані. Кораблі все рідше виходили в море, аж поки не застрягли на «вічній стоянці» біля причалів. З 2021 р. їх почали різати на брухт. Ця доля спіткала п’ять фрегатів, включаючи і модернізований Mariscal Sucre. Тільки Almirante Brion наразі уникнув різаків. В 2022 р. Dianca навіть почала ремонт цього фрегата, але кінця-краю його поки не видно.

 

Єдиним серйозним поповненням ВМС за останні чверть століття стали вісім корветів, збудованих іспанською фірмою Navantia. Чотири з них належать до типу Avante 1500 (водотоннажність 1740 т), а ще чотири – Avante 2200 (2300 т). Озброєння для обох типів аналогічне, і назагал типове для патрульних кораблів: 76-мм гармата (Compatto для Avante 1500 або Super Rapid для Avante 2200), 35-мм зенітний арткомплекс Millenium і пара 12,7-мм кулеметів, плюс площадка і ангар для гелікоптера. Радіоелектронне обладнання кораблів – західноєвропейського виробництва, в основному, Thales.

 

Кораблі типу Avante 1500 увійшли до складу берегової охорони – у Венесуелі, як і в багатьох інших латиноамериканських країнах, вона є складовою ВМС. Guaicamacuto (GC-21), Yaviré (GC-22) i Naiguatá (GC-23) стали до ладу у 2010-2011 рр. А ось четвертий корабель, спочатку названий Tamanaco, а згодом патосно перйменований на Comandante eterno Hugo Chávez (GC-24), був готовий лише у 2020 р. Чому? Бо будували його не в Іспанії, а за ліцензією на корабельні Dianca...

 

Корвети Guaiquerí і Yekuana та океанський буксир Almirante Francisco de Miranda

Чотири корвети типу Avante 2200 увійшли до складу флоту у 2011-2012 рр. Їм надали назви Guaiquerí, Warao, Yekuana і Kariña і номери від РС-21 до РС-24, незабаром змінені на РО-11 – РО-14.

 

Характерно, що з восьми корветів ВМС Венесуели втратили уже два. 3 серпня 2012 р. Warao (який встиг прослужити лише рік) сів на мілину поблизу бразильського порту Форталеза під час спільних навчань VenBras-2012. Однотипний Kariña і бразильські буксири стягли невдаху на глибоку воду, але у Warao виявились пошкоджені корпус і силова установка. Корабель вирішили відремонтувати в Бразиліїї за допомогою фахівців Navantia. В березні 2013 р. Warao доставили на корабельню ВМС в Ріо-де-Жанейро. Але після того, як Navantia перервала співпрацю, роботи довелось заморозити. Зрештою, у 2017 р. невдаху перевезли в Пуерто-Кабельо (головну базу ВМС Венесуели), де поступово канібалять, розбираючи на запчастини для «однокласників».

 

Загибель іншого корвета виявилась значно швидшою і ефектнішою. 30 березня 2020 р. Naiguatá в міжнародних водах перехопив круїзний лайнер RCGS Resolute, вимагаючи від його капітана завернути на венесуельский острів Маргарита. Справа дішла навть до попереджувальних пострілів. Але коли Naiguatá підвернувся під ніс лайнера, той таранив корвет. Naiguatá не мав жодних шансів вціліти у зіткненні з учетверо масивнішими виробом фінляндських суднобудівників – особливо, зважаючи на те, що корпус RCGS Resolute має льодовий клас... Загартований лайнер (а до цього він у своїй кар’єрі встиг пережити три посадки на мілини і одну пожежу) відправив необачний корвет на дно.

 

Списання фрегатів змусило командування ВМС Венесуели шукати шляхи їх заміщення. Найбільш очевидним і водночас найбюджетнішим варіантом стало доозброєння корветів типу Avante 2200 – тим більше, що проєктом була закладена така можливість. Західні взірці озброєння не були доступними. Довелось звернутись до нових союзників, в цьому конкретному випадку – до КНР.

 

Установка вертикального пуску для китайських ракет на корветі Guaiquerí

Угода про модернізацію корветів була укладена у 2016 р. За деякий час на усіх трьох корветах з’явились установки вертикального пуску (в носовій частині, між надбудовою і гарматою). Призначені вони для протичовнових ракет (ракето-торпед) Yu-8 – китайського відповідника ASROC-VLS. Також з них можуть застосовуватись зенітні ракет HQ-16 – похідні від «Бука». Другий етап передбачав доозброєння протикорабельними ракетами С-802А (похідними від «Екзосета»). Однак його реалізація затягнулась – тільки в травні 2023 р. на Kariña були змонтовані дві чотироконтейнерні пускові установки. Приблизно тоді ж на Guaiquerí і Yekuana встановили по два тритрубних 324-мм торпедних апарати ILAS 3, знятих зі списаних фрегатів. Поява на корветах протичовнового озброєння викликає запитання – адже ці кораблі не мали гідроакустичних станцій. Хіба що їх встановили під час модернізації? Можна припустити, що найближчим часом озброєння усіх трьох корветів приведуть до єдиного взірця: Kariña отримає торпедні апарати, а Guaiquerí і Yekuana – ПКР.

 

Пускові контейнери ПКР С-802А на корветі типу Avante 2200

Ще одна зміну в озброєнні можна охарактеризувати не як upgrade, а як downgrade: у 2020 р. на Yekuana замість «Мілленіуму» встановили... примітивну ЗУ-23-2 на «сухопутному» лафеті! Чому? Вочевидь, закінчились запчастини до «Мілленіумів»...

 

ЗУ-23-2 на корветі Yekuana

24 липня цього року, під час морського параду, присвяченого 200-й річниці битви на оз. Маракайбо, ВМС Венесуели продемонстрували своє нове поповнення – пару ракетних катерів типу Peykaap III. Поставив їх інший союзник – Іран. Ці катери – типові представники іранських малих катерів. Озброєні вони парою ПКР Nasir-1 і двома 12,7-мм кулеметами. Дальність пуску ПКР становить 35-40 км, однак з огляду на малі розміри катера реалізувати цілевказання на таку дальність самостійно він, вочевидь, не може. Катери отримали назви Goleta Emprendedora і Goleta Independencia. Ось така «еволюція» флоту – від повноцінних фрегатів до прибережних ерзац-ракетних катерів...

 


Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"