Бе-200
Двомоторний турбореактивний літак-амфібія, який
використовується, головно, у протипожежному варіанті. Проєкт А-200 задуманий
був як менший і легший цивільний варіант військової амфібії А-40 «Альбатрос».
Прототип останнього випробовувався з грудня 1986 р., але до серійного
виробництва так і не був доведений. А-200 повторив основні компонувальні
рішення А-40 (стрілоподібне крило високого розташування з двома підкрильними
поплавцями, Т-подібне хвостове оперення, розташування двигунів над крилом), але
має приблизно на 20% зменшені розміри. Двигуни Д-436ТП максимальною тягою 7500
кгс – української розробки. Це «маринізована» версія Д-436, яка відрізняється
від стандартної застосуванням матеріалів з підвищеною корозійною стійкістю. Передбачалось
створення низки варіантів, основним з яких вважався протипожежний, здатний забирати
з поверхні водойми і скидати на осередок пожежі 12 т води. У вантажному
варіанті А-200 мав транспортувати до 8 т вантажу, у вантажо-пасажирському – 3 т
вантажу і 19 пасажирів. Передбачалось створення і пошуково-рятувального
варіанту. Екіпаж (у протипожежному варіанті) – три особи: два пілота і
бортмеханік.
Після затвердження проєкту позначення змінили з
А-200 на Бе-200. Таганрозький авіаціний науково-технічний комплекс (ТАНТК), де
і проєктувався літак, виготовив чотири прототипи, два з яких призначались для
наземних випробувань і два – для льотних. Перший з них піднявся в повітря 24
вересня 1998 р. 2002 р. почались випробування другого протитипа, виготовленого
у варіанті Бе-200ЧС – протипожежному, призначеному для російського міністерства
з надзвичайних ситуацій. Такий варіант може набирати 12 т води у вісім баків.
Літак має і вантажопасажирську кабіну, в якій можна перевозити 25 пасажирів або
5 т вантажу.
Серійне виробництво Бе-200 спочатку здійснювалось
на Іркутському авіаційному виробничому об’єднанні, де у 2003-2011 рр. виготовили
сім літаків у варіанті Бе-200ЧС – шість для МНС РФ і один (у 2007 р.) – для Азербайджану.
Після цього у зв’язку з завантаженістю підприємства випуском бойових літаків
Су-30МК/СМ виробництво Бе-200 перенесли на ТАНТК. Тут у 2016-2018 рр.
виготовили ще шість Бе-200ЧС для МНС РФ. В грудні 2020 р. МНС РФ замовило ще
два Бе-200ЧС, однак досі жодного не отримало. Один з цих літаків на початку
2023 р. передали ПС Алжиру. Ця країна у 2021 р. замовила чотири Бе-200ЧС.
Виконання контракту має завершитись до кінця 2024 р. Потенційні контракти із
КНР, Індонезією, чилійською та американською приватними компаніями лишились
нереалізованими.
Авіація ВМФ РФ, яка після закриття програми
створення амфібії А-40 залишилось без заміни для Бе-12 (і взагалі без сучасних
патрульних літаків), на початку 2010-х рр. звернула увагу на Бе-200. Хоч цей
літак взагалі не задумувався як військовий, міністерство оборони РФ у 2013 р.
замовило ТАНТК шість машин – дві Бе-200ЧС і чотири пошуково-рятувальні Бе-200ПС
(по суті – Бе-200ЧС, тільки без функції пожежогасіння) – з терміном постачання
у 2014-2016 рр. Однак підприємство не впоралось з цим замовленням, і 2017 р.
контракт розірвали. Наступного року уклали новий контракт – лише на три літаки,
один Бе-200ЧС і два Бе-200ПС. Перший літак у протипожежному варіанті був
переданий ВМФ РФ на початку 2020 р., але 14 серпня 2021 р. він розбився в Туреччині,
під час гасіння лісових пожеж. У 2020 і 2021 рр. авіація ВМФ отримала два літака
Бе-200ПС.
У складі авіації ВМФ Бе-200ПС служать в 190-му навчальному
мішаному авіаполку 859-го Центру бойової підготовки і перенавчання льотного
складу в Єйську на узбережжі Азовського моря (це частина центрального підпорядкування, а не Чорноморського флоту).
Можливості застосування їх для виконання бойовх завдань вкрай обмежені – склад бортового
обладнання, фактично, відповідає цивільним стандартам, він не включає ані
пошукового радару, ані оптоелектронної пошукової системи, відсутні й будь-які засоби
РЕБ. Вночі з 4 на 5 квітня 2024 р. один з Бе-200ПС був пошкоджений внаслідок
атаки українських безпілотників на авіабазу Єйськ.
Бе-200 став достатньо нішевим продуктом і аж ніяк не масовим. Упродовж 21 року (2003-2023) виготовили лише 17 серійних літаків, з них в експлуатації станом на початок 2024 р. залишалось 14 (один літак ВМФ РФ розбився, а два перших серійних Бе-200ЧС МНС РФ вже виведені з експлуатації). Дальша реалізація цієї програми цілком залежить від імпортозаміщення двигунів українського виробництва. У 2018 р. з французькою фірмою «Сафран» була підписана угода про адаптацію для Бе-200 двигуна SaM-146 (встановлюється на пасажирських літаках SSJ). Однак через повномасштабне російське вторгнення в Україну реалізація її стала неможливою. Зараз як альтернатива розглядається російський двигун ПД-8, сертифікацію якого планувалось провести у 2023 р., але й досі вона не завершена. Ймовірно, Бе-200 повторить історію Іл-112В, проєкт якого довелось закрити через неспроможність реалізації без українських технологій.
Характеристики |
Бе-200ЧС |
Розмах крила, м |
32,78 |
Довжина літака, м |
32,05 |
Висота літака, м |
8,9 |
Площа крила, кв. м |
117,44 |
Двигуни, кількість х тип |
2хД-436ТП |
Тяга двигуна, кгс |
7500 |
Маса, кг: - порожнього літака - злітна при старті з суші - злітна при старті з води - злітна при наборі води на глісируванні |
27 600 41 000 37 900 43 000 |
Швидкістьсть, км/год: - максимальна - крейсерська |
700 5500 |
Практична стеля, м |
8000 |
Дальність польоту (максимальна), км |
2100 (3300) |
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар