Гусеничний "Град-1"


 

Нинішня російсько-українська війна дає військовим і навколовійськовим фахівцям величезний простір для творіння різного роду «Франкенштейнів» - небачених раніше поєднань різних систем озброєння. Іноді, однак, виявляється, що нове – це добре забуте старе, і цей Франкенштейн за часів совдєпії проходив випробування, ба, навіть був взятий на озброєння. Нинішній учасник боїв на території Курської Народної Республіки – гарна ілюстрація цьому.

 

9 серпня 2024 р. в одній з колон, які екстренно перекидались заорєбріковим командуванням на Курщину, на тралі був помічений цікавий виріб – МТ-ЛБ з пакетом напрямних від пускової установки 9П138 реактивної системи залпового вогню «Град-1». Ця система в її базовому варіанті – на шасі автомобіля ЗіЛ-131 – хоч і значно поступається за поширеністю класичному «Граду», все ж використовується як лаптєногими, так і нашими військами (про що я вже писав– наші «Гради-1» кілька днів тому засвітились на тій же Курщині). «Град-1» від класичного «Граду» відрізняється меншою кількістю напрямних (36 замість 40) і зменшеною дальністю стрільби. Але паралельно з 9П138 за тією ж постановою совіцького уряду від 21 січня 1970 р. створювався і гусеничний варіант 9П139. Річ у тім, що система «Град-1» призначалась для полкової артилерії. І от якщо для мотострілецьких полків автомобільне шасі вважали прийнятним, то для танкових потрібна була гусенична бойова машина з прохідністю, порівняною з танковими. Як шасі для 9П139 обрали харківський тягач МТ-ЛБ, а транспортно-зарядна машина 9Т451 створювалась на базі подовженого варіанту – МТ-ЛБу. Що цікаво – розробку гусеничного «Граду-1» доручили Державному конструкторському бюро компресорного машинобудування... Міністерства авіаційної промисловості СРСР!

"Справжня" 9П139
 

«Авіатори» зі своїм завданням справились – 1974 р. 9П139 вийшла на випрбування, а за два роки її офіційно взяли на озброєння совєцької армії. Серійне виробництво пускових установок і ТЗМ планувалось організувати в Болгарії, але з того нічого не вийшло. Кілька екземплярів, виготовлених для військових випробувань, відправили в одну з військових частин у Забайкаллі. Там вони не експлуатувались, а стояли на консервації як резерв для посилення укріпленого району – якщо раптом китайці попруть... А ось у 1985 р. у долі цих РСЗВ стався несподіваний поворот – їх відправили у Білу Церкву! Жодних пізніших даних про долю 9П139 не знайшлось.

Коромва частина "справжньої" 9П139. Порівняйте з фото у заголовку
 

Тепер про машину, яка 9 серпня була «засвічена» на тралі, а 23-го – в бою на Курщині. Вочевидь, це не «справжня» 9П139, а імпровізація, виготовлена шляхом монтажу пакета напрямних від 9П138 на тягач МТ-ЛБ. На це вказує, зокрема, відсутність висувних упорів в кормовій частині бойової машини і наявність двох кормових дверцят. У «справжньої» 9П139 корма така ж, як у 2С1 – з одними дверцятами, розташованими по центру.


 
Імпровізована РСЗВ "Град-1" на Курщині

За інформацією, опублікованою лаптєногими блохірами, цього «Франкенштейна» виготовили мастєровиє «дабравольчєскай брігади «Витірани»» - офіційно, 60-й отдєльной штурмовой брігади «Вєтєрани», яка належить до псевдо-приватної військової компанії «Рєдут». Виникла вона у 2022-му як 60-й отдєльний мотострєлковий спєциальний батальйон «Вєтєрани», а у 2023-му була розгорнута в бригаду. Офіційно – «за счьот прітока дабравольцев», а насправді – завдяки работоргівлі: «Рєдут» буквально купував мобілізованих по 25 тисяч ржублів за голову.

 

Ну і, варто нагадати, що «герой» нашої сьогоднішньої оповіді – не перша запорєбрікова імпровізована РСЗВ на шасі МТ-ЛБ – влітку-восени минулого року «засвітились» варіанти з корабельними системами МС-227 і РБУ-6000.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"